IK Ymer har under årens lopp firat jubileum varje 5 eller 10 år från starten 1917.

Ymer fyllde 100 år den 14 september 2017. Det firade vi med tal och fanfar på Stora torget i Borås. Vi fortsatte firandet med "Öppet hus" på Ymergården. Alla ca 350-400 besökare fick äta tårta som motionsdamerna både hade gjort och också serverade. Det visades ett bildspel "100-åringen på idrottsbanan". Det var release på vår jubileumsbok som innefattar alla våra 100 år. Boken finns att köpa på Ymergården. Vi hade en klädutställning med flera äldre ymerkläder. En tipspromenad kunde man också gå med frågor om IK Ymer. Många förbund delade ut utmärkelser till ymeriter under eftermiddagen och kvällen. Vi delade också ut förtjänsttecken till många av våra fantastiska ledare, tränare och funktionärer i IK Ymer. Vår klubb fick många presenter och många fina blommor bla av våra samarbetspartners, från förbund samt från andra idrottsklubbar. Kvällen avslutades med att det delades ut stipendier ur Walter Kuusks stiftelse för första gången. IK Ymer var en av klubbarna där Walter Kuusk var verksam under många år. 450 000 kr delades ut till framstående idrottare och idrottsklubbar i Borås. Tack till alla som på något vis gjorde vår 100-årsdag så rolig och så minnesrik!

100-årsfirandet fortsatte med en stor jubileumsfest på Textile Fashioncenter lördagen den 16 september. Det var mingel med snittar och bubbel. Det var en fantastisk trerätters meny. Lasse Kronér var vår konferencier under kvällen. Han både sjöng, berättade historier och intervjuade. Vi hade modevisning och det sjöngs en Ymersång. Kvällen fortsatte med mycket prat och även dans. Tack alla ni 190 personer som var med och förgyllde kvällen!