Idrottsklubben Ymer

IK Ymer bildades den 14/9 1917 och från början utövade man bara fotboll. Allmän idrott (friidrott) kom till 1919 och sedan följde orientering, cykel och skidor 1922 samt boxning 1923. Fotbollen lades ner 1931.

Ymers sektioner har senare utökats med sektioner för motion, volleyboll, boule, discgolf och gymnastik. Under åren har man därutöver haft sektioner för bland annat bandy, basket, bowling, handboll, triathlon och skidorientering.

Klubben har ca 1 200 medlemmar och har under årens lopp gjort många stora idrottsprestationer, bland vilka Thure Ahlqvist silvermedalj i boxning vid OS i Los Angeles 1932 och Harry Snells VM-titel på cykel 1948 är de förnämsta. Från senare år kan nämnas Peter Häggströms OS-deltagande i Sydney och Volleyherrarnas Elitseriespel säsongen 1999/2000. Vi kan också vara stolta över ett stort antal SM-segrar; friidrott 86 st, cykel 23 st, boxning 8 st, skidor 4 st, discgolf 4, handboll 1 st och Triathlon 1- samtliga senior-SM.

Ymergården är samlingspunkten för klubben sedan början på 1930-talet. Den är vackert belägen och har byggts till i olika etapper - senast stora ombyggnationen skedde 2020-2021. Asfalt på parkeringen lades 2021. Taket byttes och det sattes upp 107 solpaneler hösten 2022. Vi har också en boulestuga med bouleplaner och en frisbeestuga som byggdes 2018. Ymers discgolfbana innefattar 27 hål och är en av Europas allra finaste. Tre fantastiskt fina beachvolleybollplaner byggdes 2019 med tillhörande bod.

Intill Ymergården ligger Borås Skidstadion, kommunens skidcentrum, med konstsnöanläggning. Den byggdes ut till Skid-SM 1993 men platsen har använts till många skidtävlingar under årens lopp även tidigare. Under 2002 gjordes en stor satsning med ny tunnel och uppfräschning av elljusspår med bl.a. ytor för konstsnölagring. Nu finns här också en asfaltsbana för rullskidor. 2019-2020 byggdes ett stort byggnad på Skidstadion med tillhörande målhus.

Våra huvudsponsorer
Våra sponsorer