Friidrott

Månadens friidrottare April 2024

Namn: Niklas Trennéus

Född: 3 mars 1972

Motivering: I höstas kom Niklas, som bor i Norge, och lämnade sina diskusprylar till Pekka i Ryahallen. Han sa att det är slut med diskuskarriären. Där han gjorde 55.34 i diskus och över 3000 poäng i Castorma bland mycket annat.

Men.

Nu har han kommit på bättre tankar och siktar på att vara med i M50-klassen på veteran-VM i Göteborg. Det var en glädjande vändning. Nu håller vi tummarna för Niklas när han skall dra iväg den 1,5 kilo tunga diskusen. Och kanske får fler att göra comeback...

Månadens friidrottare Mars 2024

Namn: Tage Isaksson

Född: 10 augusti 1944

Motivering: Tre guld, 1 silver och 1 brons. Det blev facit för Tage på inne-veteran-SM i Varberg. Och där hans guldtid på 60 meter blev så bra som bara en ynka hundradel från det svenska rekordet 9,34. Då skall man veta att Tage på grund av skada inte kan träna någon löpning, men tävla går bra eller i alla fall går det bra på tävling. Dessutom kommer Tage kunna tävla på veteran-VM i 80-årsklassen och det med så lite som tre dagars marginal. Han fyller 80 den 10/8 och mästerskapet startar 13/8.

Månadens friidrottare februari 2024

Namn: Julia Wennersten

Född: 18 mars 2001

Motivering: Vilken comeback av Julia, 8,22 i första tävlingen, och sedan helgen efter blev det SM-silver på 60 meter häck. Och då skall man veta att hon har minimalt med häckträning bakom sig och en lång skadeperiod. Nästan 12 månader mellan förra loppet och ”8,22-loppet”. Bragd!

Månadens friidrottare December 2023

Namn: Algot Flodmark

Född: 30 oktober 2008

Motivering: Värmde upp med ett pers på 60 meter Julklappsjakten i Göteborg. Dagen efter sprang Algot hem segern på 400 meter, personbästa och svenskt årbästa för P16-klassen, med fina tiden 52,90.

Månadens friidrottare November 2023
Foto: Emma Borovac

Namn: ”14-15 Gruppen”

Född: 4 OKTOBER 2023

Motivering: Nybörjargruppen ”14-15” har, trots att man bara varit igång i drygt en månad, satt sina spår i klubben. Både på träningar, men också att man varit med på resultattävilngarna under hösten – en extra eloge för det.

Gruppen är har en tränargrupp med följande innehåll: Claudia Belgrave, Josefine Björck, Elsa Fagerjord, Ann Lundström, Ståle Knutsen, Tom Vaessen och Peter Widén.

Gruppen blir också den första grupp som utses till ”Månadens” och som skall bli mycket intressanta att följa.

Månadens friidrottare oktober

Namn: Pekka Jokiniva

Född: 16 Februari 1964

Motivering: Pekka startade ”Kastargruppen” i oktober som sammankallande, ordförande och sekreterare. Och har träning på onsdagar för ALLA och med det menas ALLA. Det gäller alltså unga och gamla, nybörjare till elit i kastgrenarna kula, diskus, spjut och slägga samt viktkastning.

Månadens friidrottare September 2023

Namn: Carina Lindberg

Född: 20 januari 1964

Motivering: Var den första kvinnliga förbundskaptenen i svensk friidrott, när hon tog över juniorlandslaget och bland annat tog med dem till junior-VM i Sydney, Australien 1996.

Carina var coach för svenska sprint-häcklöpare i Finnkampen den här månaden.

Månadens friidrottare Augusti 2023

Namn: Sophie Reid

Född: 29 augusti 2002

Motivering: Vilken månad det blev för Sophie, som rosade sin karriär med något alldeles extra. Hon började med att ta senior-SM-brons i Söderhamn, när mångkampen gjorde comback på Friidrotts-SM. Följde sedan upp det med ett JSM-guld och nytt klubbrekord i spjut med 47.43. Och avslutade SR-månaden augusti med ännu ett guld – JSM-guld i Sjukamp nere i Ljungby samt bli uttagen till Finnkampen i Trekamp.

Månadens friidrottare juli 2023

Namn: Ebba Åhman

Född: 23 juni 2002

Motivering: Slog personbästa på största tävlingen för året, junior-EM i finska Esbo, med tiden 59,59 på 400 meter häck.

Månadens friidrottare juni 2023

Namn: Anna Hellsten Kronander
Född: 1 januari 1975
Motivering: Med ett av de kanske svårast datumet under hela året, med undantag av julafton, så
fick Anna ihop faunktionärer till Nordiska mästerskapen i mångkamp. Ett mästerskap som blev
riktigt bra och där många av ledare och deltagare var positiva till genomförandet. Hade Ryavallen
haft möjlighet att genomföra löpning i medvind på bortre lång, så hade det varit nära fulländat.

Månadens friidrottare maj 2023

Månadens friidrottare maj 2023

Namn: Sophie Reid

Född: 29 augusti 2002

Motivering: En fot har spökat och omöjliggjort träning i alla sjukampsgrenarna. Men på Ljungbymångkampen så var foten på gott humör och Sophie tar hem seniorklassen samt blir uttagen till Nordiska mästerskapen.

Månadens friidrottare april 2023

Namn: Ebba Åhman

Född: 23 juni 2002

Motivering: Radat upp en hel hög med fina häcklopp, både på kort och lång, samt ett pers i längd.

Månadens friidrottare mars 2023

Namn: Amanda Tran

Född: 29 november 2007

Motivering: Tog en fjärdeplats på IUSM i Västerås med tiden 7,99.

Månadens friidrottare februari 2023

Namn: Julia Wennersten

Född: 18 mars 2001

Motivering: Sprang hem ett guld och två silver under senior- och juniormästerskapen. Dessutom personbästa på 60 meter slätt.

Månadens friidrottare januari 2023

Liv Dinis

Född 3 juni 2004

Motivering: Gjorde ett heroiskt lopp med personbästa på 1500 meter i Växjö, där hon tappade flera gånger kontakten med klungan. Men gång på gång tog igen avståndet och med en stark avslutning slog flera av motståndarna för första gången.